Krok po kroku

Wyrobienie aktu zgonu

Akt zgonu to oficjalny dokument, który potwierdza zgon danej osoby. Pismo to jest niezbędne między innymi do przeprowadzenia pogrzebu, a także otrzymania zasiłku pogrzebowego. Dokument jest wystawiany na podstawie karty zgonu, którą wystawia lekarz stwierdzający śmierć danej osoby. W przypadku śmierci w domu pismo wystawia lekarz wezwany przez Rodzinę. W tym przypadku powinien on od razu przekazać dokument najbliższym Zmarłego. Jeśli śmierć nastąpiła w szpitalu, kartę zgonu można odebrać we wskazanym miejscu na terenie szpitala. W przypadku, gdy śmierć nastąpiła w wypadku, wydaniem zaświadczenia zajmuje się zakład medycyny sądowej.

Zgłoszenie aktu zgonu powinno nastąpić w Urzędzie Stanu Cywilnego, w dowolnym miejscu danego miasta, oczywiście w mieście, w którym nastąpiła śmierć. W tym celu należy udać się do Urzędu Stanu Cywilnego, przedstawić dowód osobisty osoby Zmarłej, a także kartę zgonu. Wystawiany dokument jest udostępniany za darmo, jednak w przypadku ubiegania się o większą liczbę egzemplarzy (na przykład do celów spadkowych) mogą zostać naliczone dodatkowe koszty.